post

Ralli SM-sarjan päätöskilpailussa ilahduttava osanotto

Kotimaisen ralli SM-sarjan taivaalla näyttävät sarastavan aurinkoisemmat ajat, ainakin mikäli on uskomista kauden viimeisen osakilpailun lähtöluetteloon. Harvoin on menneen vuosikymmenen aikana nähty SM-sarjan päätöskilpailussa näin runsasta osanottoa kuin 23 – 24.9. ajettavassa Pirelli Rallissa Tampereella. Kaiken lisäksi kisan 160 ilmoittautunutta ovat enemmän kuin missään aikaisemmassa tämän vuoden osakilpailussa. Nelivetoluokista toinen ehti jo ratketa ja toinen varmistui ilmoittautumisvaiheessa, mutta kiinnostus kilpailua kohtaan ei hiipunut. Kahta edelleen avoinna olevaa mestaruutta ja kaikkien luokkien himmeämpiä mitaleita ovat tavoittelemassa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kaikki ne joilla niihin vielä on mahdollisuus.
Osallistumisaktiivisuus on hyvä merkki, mutta vielä merkittävämpi on sarjan pääluokassa, SM 1:ssä, tapahtunut kehitys. Mukaan ilmoitetuista 21 autosta yli puolet eli täysi tusina lukeutuu nykyaikaiseen WRC2-kalustoon, käsittäen kahdeksan R5:sta ja neljä S2000-autoa. Eikä tässä vielä kaikki, vahvat huhut kertovat kehityksen jatkuvan ”luonnollisen kierron” merkeissä. Ensi kaudelle oltaneen hankkimassa lisää R5-luokan ajokkeja ja sen myötä nykykalustoa siirtyy uusien käskijöiden käsiin. Toteutuessaan tämä piristää merkittävästi tulevan vuoden ralli SM-sarjaa.
Uusia tuulia puhaltelee myös Pirelli Rallissa, sen SM4-luokassa, kun varkautelainen Janne Eronen tuo viivalle Suomessa ennen näkemättömän Toyota GT 86 R3-kilpurin. Saksasta tänne rantautuva ajokki on takavetoinen, boxer-moottorinen aito ”kilpatykki”. On mielenkiintoista nähdä miten se taipuu suomalaisilla sorateillä. R2-autojen SM3-lokassakin nähdään uutuuskalustoa, onhan mukana jo Turun osakilpailussa debyyttinsä tehnyt Opel Adam R2.

Uutta kalustoa ja 80-luvun nostalgiaa

Uusi kalusto tekee tuloaan, mutta tiet jolla sitä taivutetaan sisältää vahvaa 80-luvun nostalgiaa. ”Tampereen tapaan” Pirelli Rallin reitti tukeutuu takavuosien Suomen MM-rallin ”Jyskälä”-tiestöön. Tänä vuonna se sisältää kaksi maininnan arvoista ”uutuutta”.
Rallin ”Henkka”-teeman mukaisesti ajetaan samaista nimeä kantava erikoiskoe Vesilahden Onkemäen-Krääkkiön teillä. Tämä erikoiskoe sisältää niitä teitä, jolla Henri Toivonen vuoden 1983 Suurajoissa teki yön pimeydessä erään huimimmista ajosuorituksista, kukistaessaan Opel Mantalla kaikki kanssakilpailijansa, nelivetoja myöten, tahtia ”sekunti per kilometri”. Saavutus joka tuotti erikoiskokeella 11 sekunnin pohjat.
Toinen uutuus on niin ikään 80-lukua ja vie toisenlaiseen maisemaan. Valkeakosken kaupungin kaduille, joilla vanhemman väen keskuudessa, vielä tänäkin päivänä elävät tarinat Suurajo-kilpailijain koukeroista Säterin Kiharalla. Tämä 3,2 kilometrinen sora-asfaltti kaupunki-EK on todella kihara. Kun katsojan yleensä, samassa paikassa kilpailijat kahdesti nähdäkseen, pitää odotella tuntikausia, niin tällä erikoiskokeella hän näkee ne kolmasti, eikä tarvitse odottaa kuin minuutti.

 

Pirelli Ralli / tiedote 21.9.2016
Ossi-V. Takala / 0400 835 871

 

post

Muistot ja nykypäivä lyövät kättä Pirelli Rallissa

- Pimeä elokuinen aamuyö Toijalan takana kietoo Suurajo-kulkijat vaippaansa. Taskulampun valossa, 80-luvun ”penkkahuoltopaikan” kupeella, tutkitaan tulosliuskaa päätä puistellen: ”Jo oli Onkemäessä Henkka elementissään, sekunti ja kilometri nelivetoja päihin.”

– Avaraa kaupungin katua, puikkaus puiden lomaan puistotielle, vauhtisuoralta tiukkoihin vinkkeleihin; Peugeotit, Audit, Lanciat, MG Metrot siinä katsojan silmien alla. Se on muistojen Jyskälää, kolmikilometrinen Säterin Kihara Valkeakoskella, lähes kaupungin keskustassa.

– Sora lentää kun autot minuutin välein ampaisevat Teivon kaviouralle. Raviradan katetussa katsomossa kiirii vilkas puheensorina, kommentoinnin lomassa huomion saa myös tarjoiltu maukas pihvi sekä lasissa kupliva kuohuva. Se on rallimaailman nykypäivää.

Kaikkea tätä, muistoja ja nykypäivää, tarjoaa jälleen Pirelli Ralli, syyskuun lopulla ajettava kauden viimeinen SM-osakilpailu, jonka säännöt ja reitti julkaistiin nyt heinäkuun puolivälissä.  Näin rallin järjestäjä, Tampereen Urheiluautoilijat, jatkaa reitin suhteen sitä avoimuuden aikaa, josta viime vuonna saatiin pelkästään hyviä kokemuksia.

Viime vuoden tapaan rallin tositoimet starttaavat perjantaina 23.9. Teivon raviradan erikoiskokeella.  Tätä rallin avaustapahtumaa on edelleen kehitetty ja erityisen arvostuksen sille luo Henri Toivonen Memory-teema.

Teivosta matka jatkuu perjantai-illan toiselle erikoiskokeelle, joka on tuttu, mutta, ah, aina niin vaativa Pengonpohja.

Lauantaina seitsemän erikoiskoetta

Järjestäjän tuttu ”kultainen ohje” on Jyskälä-tiestöön pohjautuva reitti. Vaikka meistä riippumattomista syistä jouduimme suunniteltua suurempaan reittimuutokseen, Teivo pois lukien tämä kriteeri täyttyy edelleen. Tosin kaavailtua 150 EK-kilometrin tasoa emme saavuta, uudet erikoiskokeet eivät mahdollista kahta ajokertaa.

Kahdesti sen sijaan ajetaan Pirelli Rallissa tutut, lauantain lenkin avaava Savo sekä Uskila. Uutuus, jota kaikki tuskin muistavatkaan, on Jyskälän 80-luvun loppupuolen ohjelmistoon kuulunut, Säterin Kiharana tunnettu kaupunkierikoiskoe Valkeakoskella.

Lauantain painuessa iltapäivään siirrytään ”Toijalan taakse” kohti rallin kliimaksia. Niille Krääkkiön-Onkemäen teille joilla 1983 – 84 ralliyön pimeimpinä tunteina syntyivät Henkan eräät suurimmat Jyskälä-maineteot eli kuten Harri-veli muistelee: ” Yleensä juuri täällä hän hyökkäsi ja oli vahvimmillaan.”  Turhaan ei Pirelli Rallin EK no 8 kanna poikkeuksellista nimeä Henkka.

Vielä on ajamatta kisan viimeinen, toiseksi pisin erikoiskoe, lähes parikymmenkilometrinen Ekojärvi. Kun se on selvitetty ja noustu Tampereen Koskipuiston maalilavalle takana on 512 reittikilometriä, sisältäen 9 EK:ta ja 120 EK-km:iä MM-ralleissa mainetta ja sankaritekoja niittäneellä tiestöllä, joten miksipä ei, tämän vaativan reitin läpi käytyään muutkin kuin voittaja voi tuntea olevansa ”hero”.

> Reitti 2016 

 

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

post

Henri Toivosen muisto elää Tampereen SM-rallissa

> English news

Viime vuosien tapaan rallin SM-sarja päättyy Tampereella syyskuussa ajettavaan Pirelli Ralliin, järjestäjänä Tampereen Urheiluautoilijat ry, parhaillaan 60-vuotista toimintaansa juhliva maan vanhin UA-yhdistys.

Niin ikään tänä vuonna täyttyy kuusikymmentä vuotta tähdenlennon lailla kohti autourheilun huippua kiitäneen Henri ”Henkka” Toivosen syntymästä. Siitä kun tuo tähdenlento sammui, on kolme vuosikymmentä.

Jo vuosi sitten syntyi Tampereen UA:ssa ajatus kunnioittaa juhlarallissaan ”Henkan” muistoa ja saavutuksia. Kun myös omaiset suhtautuivat asiaan myönteisesti, on nyt osapuolten kesken solmittu sopimus, johon pohjautuen syksyn Pirelli Rallissa muistellaan tuota loistavassa nosteessa ollutta uraa.

”Hänen muistonsa tulee olemaan ”läsnä” läpi rallin, mutta lähestymistapamme ei ole markkinahenkinen, vaan nöyrän kunnioittava. Haluamme tarjota rallin seuraajille tilaisuuden palauttaa mieliin tämän uran tähtihetkiä ja ajatuksia siitä mihin se olisi saattanut kantaa, jos olisi saanut jatkua,” linjaa apulaiskilpailunjohtaja Toni Mäkinen.

Voitontahtoisena ja laskelmoivana sekä niin halutessaan suorastaan järkyttävän nopeana tunnettu ”Henkka” oli toisaalta leppoisan miellyttävä persoona, joka jaksoi vastailla myös niihin ”tyhmiin kysymyksiin”. Aikoinaan puhuttiin autourheilun suomalaisesta ”nen-aatelista”, tähän ”aateliin” Henri Toivonen on ehdottomasti paikkansa ansainnut.

Entä miksi Tampereen UA?

Toki ”Henkka” löytyy Tampereen rallien kunniataulusta vuoden 1978 voittajana ja muistetaan myös Tampereen UA:n Vauhtipäiviltä, kun hän v.1984 valloitti Ahveniston ajokkinaan C-ryhmän Le Mans Porsche 956, mutta ehkä kaikki kuitenkin peilautuu tulevaan ralliin.

Tampereen SM-rallien tavaramerkki on ollut ja on reitin tukeutuminen vanhaan ns. ”Jyskälä-tiestöön”, niihin joilla ”Henkka” oli vahvimmillaan.

Jyväskylää ajettaessa Henkka aina suunnitteli missä hän hyökkää, hyvin usein se tapahtui yön pimeydessä juuri Tampereen lenkillä”  muistelee Harri Toivonen veljensä Suurajo-strategiaa.

Kymmenessä Suurajossaan hän ehti tehdä monet jäljet Tampereen seudun erikoiskokeille ja näistä kumpuaa yksi syksyn rallin muistelukohde. Onhan tulevan Pirelli Rallin reitti jälleen vankasti ”Jyskälä-tiestöä”, joskin uudistuksia kokeneena. Kaavailtu, entinen reitti sai yllättäen toisenkin toimijan ja koska emme halunneet alueen asukkaille rallirasitetta vain kahden kuukauden välein, päätimme siirtyä muualle. Onneksi Hämeessä näitä Suurajo-teitä riittää.

20160422
Harri Toivonen ja Pirelli Rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ”Nortti” Lehtinen

 

Kuva Henri Toivosesta: Marko Mäkinen

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

post

Ralli SM finaali 2015 oli täynnä uusia ulottuvuuksia

Kun vie rallin kilpailukeskuksen, tauon ja huollon Messukeskukseen sekä lähdön ja ensimmäisen erikoiskokeen Teivon raviradalle, niin eipä Tampereelta paljon toimivampia tiloja voi löytää.

Eri asia sitten jos siirtää koko paletin Keskustorille, jonne tämän vuoden Pirelli Rallissa sijoitettiin ainoastaan maaliseremoniat. Toki myönnettäköön, että vuoden saatossa näitä TamUa:n raliien kilpailukeskuksia on sijoitettu ja startit tapahtuneet hyvinkin keskeltä kaupunkia, mutta poikkeuksetta rajoituksia on asettanut se, että tämä on tapahtunut ahtaista hotellimiljöistä. No, totuuden nimessä kerran, vuonna 2004, on startattu Keskustorilta. Nyt lähtökohtana oli hyödyntää tiloja, joissa ovat ”seinät lavealla ja katto korkealla” eli ettei toiminnan ensisijainen ongelma ole tilanpuute.

Olihan tästä ollut puhetta

On todettava etteivät Tampereen Messu- ja Urheilukeskus ja Teivon ravikeskus aivan ensimmäistä kertaa nousseet esiin TamUa:n rallikuvioista keskusteltaessa. Olihan molemmista ollut ns. puhetta, mutta koskaan ”puheet” eivät olleet realisoituneet. Toki molempien ympäristössä ralli on aiemmin kertaalleen vieraillut, tosin ei TamUa:n toimesta. Teivoa varovasti tunnustelimme jo raviradan avauksen aikoihin, mutta aika ei tuolloin ollut kypsä, eikä Pirkkahallina tunnetun Messu- ja Urheilukeskuksenkaan suunta ollut avautunut. No, ajat muuttuvat ja uudet tuulet puhaltavat. SM-tasoinen kilpailu sekä sen ympärille rakennettu, osapuolia tyydyttävä, yhteistoimintakuvio teki mahdottomasta mahdollisen. Toki vaatihan tämä myös ennakkoluulottomuutta. Kuten esimerkiksi se, että vedetään asfalttia raviradalle.

_DSC8497

Kuva: Timo Palokangas

 

Toki Suomen raviradoilla on vuosikymmenten kuluessa käyty mitä erilaisimpia autokilpailuja, mm. Jyväskylän suurajojen ja myöhemmin Neste rallin erikoiskoe, mutta aivan vapaasti ei nykypäivän nelikkoja voitu Teivon kaviouralle laskea. Lähtökohta kun kuitenkin oli se, että avaus-EK ajetaan juuri siellä, eikä tynnyrinkiertona ympäröivässä männikössä. Kaviouran ulkolaitaa ja sen sisäpuolista tuomarirataa kiertävä ajoura vaati asfaltoinnin lähtölaatalle ja ratojen väliselle siirtymäosuudelle. Ehkä jotain olisi vaatinut myös pahoin spoorille mennyt kanttaus radalta ylös huoltotielle, mutta se on jo toinen juttu.

_DSC8703

Kuva: Timo Palokangas

 

Kaiken kaikkiaan on todettava tämän Teivo-projektin olleen sellainen ”uusi ulottuvuus”, joka avasi rallillemme nyt ja tulevaisuudessa ennen kokemattomia mahdollisuuksia. Pääseminen tähän on sinnikkään työn tulos, josta kiitos pääosin lankeaa kilpailunjohtajana peräänantamattomasti puurtaneelle Mäkisen Tonille. Tiedän projektin aikana koetun paljon ”luomisen tuskaa” ja epätoivoakin, mutta maaliin kuitenkin päästiin kunnialla.

Entä mikä on jatko? Projektista ei kaavailtu kertakäyttöistä. On toki niin että edellytysten luomisen lisäksi tällaisen ”kertakäyttö-EK:n” puitteiden rakentaminen vaatii melkoisesti puurtamista ja talkoohenkeä. Siihen osallistuneille, ketään erikseen nimeämättä, on lausuttava suuri kiitos. Ja sikäli kun jatkoa seuraa, edessä on jälleen uusi rakennustyö.

Enää ei ole vuottakaan, kun Tampereella jälleen ajetaan SM-rallia. Periaatteellisella tasolla mietitään mahdollisuutta palata Teivoon. Kaikki tosin on vielä avoinna, mutta mm. ideoita tapahtuman edelleen kehittämisestä on jo esitetty ja lisää vastaanotetaan kaikilta asiasta kiinnostuneilta.

Kilpailukeskuksessa ei kenkä puristanut

Kahtena edellisenä vuonna palkittua SM-ralliamme on kiitetty erityisesti reitistä ja kieltämättä siinä onkin pyritty hyödyntämään seudun rallitiestön parasta A-luokkaa, joten tähän suuntaan tasoa on aika vaikea nostaa. Kilpailukeskuksen suhteen tilanne on sikäli toinen, että esimerkiksi sijainniltaan keskeinen Ratina oli liikenteellisesti melko hankala ja ahdas. Näitä ongelmia Messukeskuksessa ei ollut. Huoltoalueeksi oli tarjolla toista kilometriä asfalttikenttää ja sisätilojen kanssa ongelman muodosti enemmänkin, miten niissä ei näyttäisi aivan autiolta. Katsastus ja Parc Fermé oli kerrankin käden ulottuvilla ja tilaa riitti myös täällä – vieläpä katon alle sijoitettuna.

Toki suuruuden filosofiassa oli harminsakin. Kerrankin kun oli tilaa, niin löytyi heitä joiden mielestä kaikki oli liian kaukana. Toisaalta taas kymmeniin tuhansiin asiakkaisiin tottuneelle Messukeskukselle olimme sen verran pieni tapahtuma, että ravintolapalvelut he rajoittivat minimiin.

Uusia tuulia reitin suhteen

Kuten sanottu reittitiestössä ei paljon ollut parannettavaa, mutta jotain uudistusta kuitenkin ja itse asiassa melkoisia. Perinteisesti Neste rallia ja Tunturia lukuunottamatta totuttu rallin reitistä ennakkoon vaikenemaan kuin muuri. Kuitenkin halkeamiahan tähän muuriin on tullut ja tuskin on kisaa, jonka reittiä ei ennakkoon saa selvitetyksi, jos vain tahtoo.

Harkinnan jälkeen Pirelli Rallissa päätettiin siirtyä avoimuuden aikaan, joten käyttöön otettava EK-tiestö paljastettiin heti ennakkotutustumiskiellon astuttua voimaan. Ja niin siinä kävi, ettei tuosta mitään varsinaista harmia koitunut. Itseasiassa taisi maakunnassa olla rauhallisempaa, kun ei tarvinnut suhtata mahdollisia pikiksiä kartoittamassa.

Paljastus ei ollut reittikarttamuotoinen ja niin rallin todellinen erikoisuus voitiin julkaista uutismuotoisesti. Savon EK, yksi tämän seudun ralliteiden ”kruununjalokivi” ajettiin kahteen kertaan, missä sinänsä ollut mitään erikoista, mutta kun ajosuunnat olivat erisuuntaiset, siinä sen sijaan oli. Tätä ei SM-tasolla ole koskaan aiemmin kokeiltu. Vaikka temppu hieman ennakkoon senioritoimitsijoita jännitti, niin Savon kaltaisella kovapohjaisella tiellä se onnistui ongelmitta. Pääsääntöisesti reitti noudatteli 2014 tiestöä, vain Koivulahti vaihtui Västilään, mutta edelleen pidettiin linja ”takavuosien Jyskälä-tiestöä”.

Nousukautta odotellessa

Jokaisen rallijärjestäjän päiväunissa siintävät ajat jolloin ilmoittautuneita oli karsittavaksi saakka, mutta ovat edelleen menneisyyttä. Vaikka esimerkiksi Pirelli Rallissa SM-luokkien osanottajamäärä oli lähes viime vuoden tasolla, niin tiukat ajat näkyvät esimerkiksi siinä, että satunnaisesti kilpailevat paikalliskuljettajat loistavat poissaolollaan. Järjestelyiltään hintava SM-ralli 150 EK-km:llään vaatii korkeahkot osanottomaksut ja kuluposti muodostuu kilpailijalle muutoinkin melkoiseksi.

Ralli SM sarjan kansaivälistyminenkään ei kahdesta viime vuoden virolaismestaruudesta huolimatta näytä saaneen tuulta purjeisiin. Toki kahdeksaa eri kansallisuutta Pirelli Rallistakin löytyi ja melkoista eksotiikkaa mukaan saatiin kahden japanilaisjoukkueen muodossa, mutta esimerkiksi ”veljemme Virosta” puuttuivat täysin.

Ruotsin Volvo CUP:kaan ei tällä kertaa merkannut Pirelli Rallia kuin West Eurocup kalenteriinsa, mikä rajoitti Volvojen kiinnostuksen vain yhteen saksalaispariin. Vanha totuus on, että Suomi on Ruotsista katsottuna kaukana meren takana ja vaikka Volvo-väki täkäläisistä teistä pitääkin, niin kustannukset tässäkin painavat.

Pudotuspeliä

Nihkeästi käynnistynyt ilmoittautuminen pääsi lopulta vauhtiin ja päätyi 121 autokuntaan, mutta pudotuspeli alkoi jo ennen starttia ja lähtöön jaksoi eri syistä vain 113 paria. Tampereelle tultaessa kaikki neljä Suomen mestaruutta oli vielä auki, mutta sääntökoukeroita ja rajallista ilmoittautuneiden määrää hyväksi yksi niistä ratkesi aivan ajamatta. Pirelli Rallissa jaettiin puolitoistakertaiset SM-pisteetm nytta täydet pisteet edellyttävät kymmentä pisteisiin oikeutettua osallistujaa. Jos näin ei ole, pisteet puolitetaan ja tässä SM4 luokan johdossa ollut Ville Hautamäki huomasi mahdollisuutensa. Peruuttamalla osanottonsa hän pudotti startanneet alle kymmeneen, samalla varmistaen mestaruutensa, koska puolitetuin pistein johtopaikkaa ei voitu uhata.

Sama kohtalo, mutta ihan ajamalla koetteli myös Joni Nikkoa SM2:ssa, vaikka mies painoi kuin ”viitamaan susi”, Teemu Asunmaa ei ollut tavoitettavissa kunhan tämä vain ”surfaili” jonnekin viiden joukkoon. Tietenkin on niin, ettei rallikaan ole vain voima- vaan myös järkilaji, mutta eivät tässä ennakko-odotukset tiukoista voittotaisteluista aivan toteutuneet.

Eikä sitä syntynyt myöskään SM1 luokan osalta kun Jussi Vaininpään pisti Citikan Sahalahti 1:llä nutulleen. Näin Juha Salo saatettiin todeta luokan Suomen mestariksi jo lauantain tauolle Messukeskukseen tultaessa, eikä enää löytynyt edes siihen haastajaa kuka on koko kisan voittaja, niinpä Tamulikin saattoi esittää mestaruusonnittelunsa jo lauantaina puolilta päivin.

Pirelli Ralli 162

Kuva: Ossi-Veikko Takala

 

Ainoa SM-tasoa vastaava voittotaistelu käytiin SM3 luokassa R2 luokan autoilla. Niitä starttasi kolmatta kymmentä ja vaikka loppuratkaisu ei ollut yhtä dramaattinen kuin viime vuonna, jolloin ratkaisu tuli viimeisessä mutkassa, niin vääntöä käytiin toki läpi kisan. Voitto ratkesi kolmella sekunnilla ja mestaruuden vei Tommi Järvisen jälkeen toiseksi sijoittunut Jari Huttunen. Toki oman värinsä tähänkin taistoon toivat Västilän ns. laskennalliset ajat, joihin jouduttiin japanilaiskuski Arain ulosajon seurauksena.

Peltien pauketta

Viime vuoden Sahalahden siltasuman kaltaista ryskettä ei nyt koettu, mutta peltiä Pirelli Rallissa kyllä taivutettiin ahkerasti. Keskeyttäneitä kisassa oli 38%, sillä maaliin selviytyi vain 67 kilpailijaparia. Toki kaikki keskeyttäneet eivät olleet ulkoilijoita, mutta 13 paria sen kertoi keskeytyksensä syyksi ja kun perinteisesti tähän on liitettävä myös joitain ns. tekniseen vikaan keskeyttäneitä, täytyy todeta vaativien teiden ottaneen joukosta omansa.

Nykykäytännön mukaisesti kisa päättyi maalilavalle. Se sijaitsi tällä kertaa Keskustorilla, jonne seremonia keräsi suorastaan yllättävän runsaasti yleisöä, joka malttoi odottaa, vaikka kilpailijoiden maaliintulo hieman viivästyikin. No, yllättäen ja pyytämättä odotusajalle saatiin kokea draamaa, josta onneksi ei ollut vakavampia seurauksia. Aikanaan sitten kuohujuomakin suihkusi ja menestyneet saivat pokaalinsa sekä Salon Juha Lehessaaren Hannun ”Push Push Ushkila!” palkinnon, jonka luovutus seremonian kuuluttajalta jäi monen muun asian tavoin täysin vaille huomiota. Palkintoseremoniaan, jos jotain olisi saanut toivoa, niin vähän enemmän valoa ja kuuluttajan joka olisi edes jotain rallista tiennyt.

salo

Kuva: Taneli Niinimäki

 

Koostevideo Pirelli Ralli 2015

 

Kilpailunjohtajat tarkistamassa miltä Teivon EK näyttää tuulilasin takaa

_DSC8311

Kuva: Timo Palokangas

 

Ralli kiinnostaa niin vanhoja kuin nuoria, mutta…

Pirelli Ralli 062

Kuva: Timo Palokangas

 

… kaikkein nuorimpia kiinnosti Teivossa polkuautot

_DSC8573

Kuva: Timo Palokangas

 

Teivossa saattoi rallia seurata myös siististi sisätiloista palveluiden äärellä

Pirelli Ralli 057

Kuva: Ossi-Veikko Takala

 

Pirelli Ralli
Ossi-V. Takala
0400-835871

 

Suomen parasta SM-rallia tehdään Tampereella

Tampereella toistamiseen paras SM-ralli – taso korkealla myös vuonna 2015

 Kiire on kun vuosittain järjestää SM-rallin, mutta hetkeksi heittivät Pirelli Rallin tekijät vapaalle ja matkasivat Jyväskylään, AKK:n Mestareiden iltaan, jossa jälleen tämä Tampereen UA:n järjestämä sarjan päätöskilpailu palkittiin parhaimpana SM-rallina. Näinhän oli tapahtunut myös vuonna 2013, jolloin kilpailijat valitsivat sarjan parhaaksi niin ikään tamperelaisten järjestämän Castrol-rallin.

Ja jatkoa on luvassa, Tampereella rakennetaan täydellä tohinalla Pirelli Rallia malli 2015.

”Luonnollisesti saatu tunnustus tuntuu hyvältä ja otamme sen vastaan nöyrällä kiitollisuudella. Se että olemme onnistuneet, ei kuitenkaan anna aihetta henkseleiden paukutteluun. Rallitapahtuman järjestäminen on monen osa-alueen summa ja aina lähes kaikessa voi parantaa; se on tavoitteemme. Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille mukana olleille ja kaikkia teitä myös tarvitaan tulevana syksynä, kun tähtäimessä on entistä tasokkaampi kamppailu,” linjaa ratamestarin tehtävistä rallin kilpailunjohtajaksi siirtyvä Toni Mäkinen.

Pirelli Ralli – tapahtumarikas sarjakauden päätös

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna, vuoden 2014 ralli SM-sarjan päättänyt Pirelli Ralli sisälsi tapahtumia ja käänteitä kuin kreikkalainen draama. Jo lähtöasetelma oli kutkuttava. Neljästä SM-luokasta vielä kolmessa mestaruudet odottivat ottajiaan, sillä vain yhdessä, SM 4:ssä, ne olivat jo jaettu.

Eikä tässä kaikki, ylimääräistä kihelmöintiä aiheutti, että ensimmäistä kertaa Suomen SM-rallien pitkässä historiassa mestaruus näytti matkaavan maan rajojen ulkopuolella – ja vieläpä kahdessa luokassa.

Oli ratkaisu mikä tahansa, niin ainakaan siitä ei tulisi helppo. Sen takasi Pirelli Rallin, päätöskilpailun arvoa vastaava reitti. Yhdeksän erikoiskoetta, 150 EK-km:iä, lähes kokonaisuudessaan perinteisen maineikasta ”Jyskälä-tiestöä.” Yksi EK perjantaina, kahdeksan lauantaina, jolloin tauolta ”loppulenkille” startattaessa edessä on vielä lähes 90 EK-kilometriä.

Pyrkimys tuoda ralli ns. ”ihmisten ilmoille”, toi kilpailukeskuksen, kaupungin liikuntapalveluiden suosiollisella tuella, Tampereen keskustaan Ratinan Stadionille; taukoalue sijoittui reitillisistä syistä Automuseo Mobiliaan Kangasalle.

Startti perjantain tummenevassa illassa, alkaen kello 18, vei legendaariseen Pengonpohjaan. Ratinan tuuliselta lähtölavalta suunnattiin kohti Kurua ja taivaalta riippuvaa yönmustaa pilvimassaa. Kuin kilpailijoita odottaen, erikoiskokeen käynnistyessä, Esteri avasi hanat, ja kaatosateen pimeydessä oli todellinen extreme valmis. Olosuhteita kuvaa erään kokeneen kilpailijan karu, joskin haltioitunut lausunto:” En milloinkaan ole kokenut vastaavaa. Vettä tuli taivaan täydeltä, pimeys imi valot, ikkunat huurtuivat. Kun tiesi pätkän vaativuuden, niin eipä paljoa pitänyt, ettei lähdössä pelottanut.”

Pieni ”pelko” kutitteli myös järjestäjää, mutta pahemmitta kommelluksitta takaisin Ratinaan ja yöparkkiin selviydyttiin, toki tapahtumia ja keskeytyksiä yön pimeydessä koettiin. Sade saavutti Ratinan ja yöparkkia edeltänyttä huoltoa tehtiin pisaroiden ropistessa huoltotelttojen katoille.

Pirelli Ralli 26.9.2014 19-52-27

 

Lauantaiaamun startti käynnistyi kello 8 kuulaan aurinkoisessa syysaamussa, eikä sateesta tietoakaan. Toki maisema oli märkä, minkä eräät kilpailijat saivat heti aamutuimaan karvaasti kokea.

Aamun reitti vei tutulle Sahalahden pätkälle, josta löytyy liukas Luikalan puusilta, yön sateen jäljiltä entistä liukkaampana. Hieman kummissaan katsottiin näytöiltä GPS-seurannan pallukoita, joita sillan päähän alkoi kertyä kasalla asti, siksi usein ”silta yli synkän virran” meni liian vauhdikkaasti. Joku hukkasi aikaa, joku keskeytti, täällä myös ratkesi Joni Nikon ja Viron Kaspar Koitlan välinen SM 2-luokan ”mestaruusmaaottelu”. Molemmat ulkoilivat, mutta Nikon rengastöiden jälkeen ei ero ollut kiinni ajettavissa.

Maaseutulenkiltä poikettiin Lielahden alueella ns. yleisö-EK:lla. Kilpailun kannalta vähämerkityksellinen nykäisy suunnattiin perheille helposti tavoitettavaksi rallielämykseksi, mutta kuinka ollakaan kyseinen lauantai sattui olemaan koulupäivä – ja vieläpä vanhemmille avoin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 11-58-59

 

Värikäs päivä päättyi lauantai-illan tummuessa Ratinan podiumille. Rallin ”pääluokan” SM 1 mestaruuden vei Viron Karl Kruuda – Martin Järveoja, mutta yksi taika säilyi, sillä vieläkään ei Tampereen UA:n rallissa voitto valunut vieraille maille, tällä kertaa sen vei pari Ari Vihavainen – Jani Vainikka. Toki ralli SM-sarjan henkilökohtaisista mestaruuksista puolet matkasi Viroon.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-59-13

 

Hyvän draaman tapaan Pirelli Rallin dramaattinen loppuhuipennus koettiin, osan kilpailijoista jo valmistautuessa voitonjuhliin, kilpailun viimeisessä kaarteessa, jossa ratkottiin SM 3 luokan paremmuus. Selkeästi kohti mestaruutta ajanut Joonas Lindroos lipsahti ulos ja tuli maaliin ajanottokennot ohittaen. Kilpailun tuomaristossa tämä johti hylkäykseen. Erikoiskokeella oli meneillään rallin livelähetys, joten tapahtuma taltioitui ”kaikelle kansalle” niin kilpailukeskuksen screenille, nettiin kuin TV:n jälkilähetyksiinkin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-18-19

 

Läpi rallin pudotuspelin luonteisena edennyt SM 3-luokan taistelu päättyi pistetaulukon neljänneltä sijalta startanneen parin Samuli Vuorisalo – Eetu-Pekka Hellsten Suomen mestaruuteen .

Pirelli Ralli 27.9.2014 19-15-06

Värikäs ja tapahtumarikas Pirelli Ralli oli ohi. Kuten aina kotiin matkasi sekä pettyneitä että onnistujia, myös järjestäjälle koitti tilinteon hetki. Ison kilpailun tekemisessä on aina haasteensa, mutta päällimmäiseksi nousi onnistumisen tunne, siksi runsaita olivat kilpailijain jakamat kiitokset.

Tästä on hyvä jatkaa! Kiitos kilpailijoille, yhteistyökumppaneille, yleisölle sekä kaikille mukana olleille!

 

Pirelli Ralli jälleen SM-sarjan päätöskilpailu

Tampereen UA ja Pirelli Ralli ovat jälleen mukana jo käynnistyneessä vuoden 2015 ralli SM:ssä. Sarjan päätöskilpailu ajetaan Tampereen ympäristössä 25.-26.9.

SM-sarjan ohella kilpailulla on NEZ-arvo ja siinä nähdään jälleen myös Mekonomen VOC-sarjan Volvot.

Rallin suunnitelmat ovat hyvässä vauhdissa, konseptin noudatellessa tutuksi tullutta linjaa, jossa reitin pääosan muodostaa ns. ”Jyskälä-tiestö.” Erikoiskokeet jakautuvat molemmille kilpailupäiville, mutta painottuvat luonnollisesti lauantaille ja sijainnin suhteen ”uutuuksiakin” on luvassa. Erikoiskoekilometrien kokonaismäärä tullee vuoden 2014 tasosta jonkin verran laskemaan.

Tavoitteena on säilyttää edelleen rallin näkyvyys Tampereen ydinkeskustassa, mutta kilpailukeskuksen suhteen tutkitaan eri vaihtoehtoja. Myös yhteistyötä Auto- ja tiemuseo Mobilian kanssa on tarkoitus jatkaa.

 

Lisätietoja kilpailusta saa tässä vaiheessa järjestelytoimikunnan puheenjohtajalta ”Nortti” Lehtiseltä (040 5588577) tai kilpailunjohtaja Toni Mäkiseltä (040 3022550).

 

Tämäkin onnistuu Pirelli Rallissa

Etkö pääse erikoiskokeelle? Muista että voit seurata Pirelli Rallia myös netistä, jossa ovat tarjolla Ralli SM:n GPS-seuranta, tulospalvelu ja ralliradio sekä nyt yhteistyökumppanimme Motorsport Solutions:n mahdollistama live lähetys erikoiskokeelta 6/9.

motorsport-logo

Motorsport Solutions Live Stream

Erikoiskokeiden 6 ja 9 maalipäästä toteutetaan Internetistä katsottavissa oleva Live Stream – lähetys. Videotuotannosta vastaa JENT Motorsport Video, joka tulee kuvaamaan usealla kameralla molempien erikoiskokeiden viimeisen kilometrin.

Lähetystä pystyt seuraamaan omalla laitteellasi suoraan netistä tai voit vaikka suunnata iltakävelysi Ratinan Stadionille, jossa sijaitseva kilpailukeskus tarjoaa muun rallitoiminnan ohella myös tämän videolähetyksen näytöltä esitettynä.

EK 6 alkaa n. klo 14.30 ja EK 9 n. klo 18.00.

Lähetys löytyy osoitteesta: http://www.pirelliralli.fi/motorsport-solutions-live-stream/

 

Motorsport Solutions Finland Oy on rallin testierikoiskokeiden järjestämiseen keskittynyt yritys ja toimii Pirelli Rallin järjestäjän Tampereen Urheiluautoilijat ry:n yhteistyökumppanina.

Your performance – Our passion

Lue lisää: http://www.motorsport-solutions.com

Rallivallankumous Tampereen Pirelli Rallissa?

Muhiiko vuoden viimeisessä SM:ssä, Tampereen Pirelli Rallissa vallankumous?

Koskaan ei, vuodesta 1959 lähtien ajetun ralli SM:n historiassa Suomen mestaruus ole valunut ulkomaiselle kuljettajalle, ei edes kartturille.

Ei myöskään, vuodesta 1965 lähtien järjestetyissä Tampereen UA:n 28 rallissa voitto ole lipsahtanut maan rajojen taa, vaikka senkin yrittäjiä on vuosien varrella riittänyt.

Mutta nyt syyskuun viimeisenä viikonloppuna taika saattaa murtua – vieläpä kahdesti (itse asiassa neljästi), kahden luokan molempien mestaruuksien ollessa vaarassa valua Suomen lahden etelärannalle. Ovathan SM1-luokan johdossa Viron Karl Kruuda – Martin Järveoja ja SM2:ssa heidän maanmiehensä Kaspar Koitla – Mart Laidvee.

Toki Tampereella on jaossa puolitoista kertaiset pisteet, mikä avaa molemmissa luokissa kolmelle haastajalle vielä teoriassa tien mestaruuteen, mutta hirveä vääntö siinä syntyy.

Ja sitä varten pöytä on katettu. Runsaat 150 km:iä pääasiassa vanhaan ”Jyskälä-tiestöön” pohjautuvia erikoiskokeita. Kattauksella joka käynnistyy perjantai-iltana yhdellä EK:lla, jatkuen lauantaiaamupäivän neljän EK:n noin 50 km:llä ja kun sitten huollosta ampaistaan iltapäivän lenkille, on edessä vielä 4 EK:n 88 km:n pyrähdys.

Takuulla, sanoi Tampereen likka, mitään ole tarjolla ainakaan ilmaiseksi!

Pöytä ratkaisuille on katettu

Onko roiskunut penkoille vai arvokkaasti valunut, joka tapauksessa ralli SM-sarja 2014 osalta hiekka tiimalasista alkaa loppua; jäljellä on enää viimeinen kattaus, Tampereella syyskuun viimeisenä viikonloppuna ajettava Pirelli Ralli.

Ja millainen onkaan kattaus? Yhdeksän erikoiskoetta, runsaat 150 EK-km:iä, sijoittuen suurimmalta osaltaan maineikkaalle ”entisaikojen” Jyskälä-tiestölle. Heti on todettava, ettei kuitenkaan mikään vuoden takainen kopio, kaukana siitä, joskin lohduksi ainakin nuotittajille, osa erikoiskokeista ajetaan kahteen kertaan.

Perjantai-iltana alkaen klo 18.01 startataan kilpailukeskuksesta Ratinan Stadionilta ja siirrytään ”lämmittelemään” illan tunteina ajettavalle yhdelle EK:lle, josta palaillaan Ratinaan klo 20 lähtien.

Lauantaiaamuna klo 08.01 käynnistyvät tosi toimet samasta paikasta 15 minuutin huollolla ja ei kun taipaleelle. Noin 50 EK-kilometriä myöhemmin poiketaan Ratinan Stadionille puolen tunnin huoltoon. Ja sitten alkaa ralli!

Kaikki aiempi on ollut lämmittelyä – onhan ajamatta vielä lähes täysi mittainen kisa. Vähän jälkeen klo 13 käynnistyvällä iltapäivälenkillä vetäistään putkeen vielä neljä erikoiskoetta yhteismitaltaan vaatimattomat 88 km:iä, mitä nyt klo 15 lähtien tasataan 20 minuuttia hengitystä kokoomatauolla Kangasalan Mobiliassa.

Ensimmäiset urakan selvittäneet nousevat Ratinan Stadionin podiumille klo 19.00.

Vielä paljon jaossa

Tampereen Pirelli Ralliin lähdettäessä on mestaruusmittelöissä vielä paljon jaossa, sillä SM-sarjan neljästä mestaruudesta vain yksi on ratkennut, Alajärven Ville Hautamäen varmistettua edellisessä Turun osakilpailussa SM 4 eli Super 2 luokan Suomen mestaruuden. Toki himmeämmille mitaleille tässäkin luokassa tarjokkaita on vielä neljä kappaletta.  Puhumattakaan luokista SM1, SM2 ja SM3, joissa jokaisessa on neljällä kilpailijalla vielä teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen.

Tämän tilanteen tekee mahdolliseksi Pirelli Rallissa jaettavat puolitoistakertaiset SM-pisteet.

Joten kiirettä kannattaa vielä pitää!

Majoitustarjous

Erikoishintaisia huoneita kilpailijoille  Restel:n hotelleista, hinnat voimassa ajalla 25.-28.9.2014 ja huoneet varataan suoraan hotellista.
– muista mainita tunnus ”PIRELLIRALLI” varausta tehdessäsi

Pyri suorittamaan varauksesi 15.9.2014 mennessä

Katso lisää TÄSTÄ

 

Parhaaksi valitun SM rallin viitta velvoittaa

Sarjaan osallistuneiden kilpailijoiden valinta kauden 2013 parhaaksi Ralli SM -osakilpailuksi oli tamperelainen Castrol – ralli ja sama on järjestäjän tavoite, kun vuoden 2014 sarja jälleen päätetään hämäläismaisemissa, nyt nimellä Pirelli Ralli.

Rallin SM-osakilpailun järjestäminen on suururakka, johon vaaditaan paljon erityisosaamista ja satojen vapaaehtoisten työpanos. Tässä ratkaisevaan asemaan nousee yhteisöllisyys, eri yhdistysten läheltä sekä kauempaa antaessa järjestelyissä apuaan. Kuitenkin päävastuun kantaa aina yksi yhdistys. Tulevassa Pirelli rallissa tämä vastuunkantaja on Tampereen Urheiluautoilijat ry, yhdistys joka vuodesta 1965 lähtien on järjestänyt 28 rallikilpailua, niistä statukseltaan 15 kansainvälisiä ja 16 SM-osakilpailuja.

Osaavan järjestelyorganisaation ohella kilpailussa ratkaisevaan asemaan nousee käytetty tiestö. Tampereen seudulle sijoittuu monia Jyväskylän Suurajoissa jopa maailmanlaajuisesti legendaarisen maineen saavuttaneita erikoiskoeteitä. Tähän huipputiestöön on perinteisesti pohjautunut myös Tampereen Urheiluautoilijoiden järjestämien rallien reitti.

Näin ollen voimme jälleen odottaa vuoden 2014 huippurallia!